Zdravlje / Psiha
Postoje faze žalovanja, ali ne dolaze sve u isto vrijeme i na isti način
www.pixabay.com

Postoji pet faza tijekom prihvaćanja smrti voljene osobe, ali nikad se ne suočavamo s njima na isti način

Jedna od najrazornijh stvari u našim životima je gubitak voljene osobe. Nažalost, u našoj hektičnoj kulturi, mnogi od nas ne dobivaju dovoljno vremena i prostora za rješavanje posljedica ovakvih gubitaka. Ipak, neizbježno je da svatko mora proći proces tuge nakon gubitka osobe koju volimo. Zapravo, psiholozi su utvrdili neke univerzalne faze tuge koju osjećamo nakon gubitka. 

Psihologija tuge

U nekom trenutku u vašem životu, vjerojatno ste prošli ili čuli za pet stupnjeva tuge: poricanje, ljutnja, pregovaranje, depresija i prihvaćanje. Njih je prva utvrdila švicarsko-američka psihologinja Elisabeth Kübler-Ross u svojoj knjizi o smrti i umiranju iz 1969. godine. Ali iako je njezin rad još uvijek poštovan od strane psihologa, ponekad se pogrešno tumači.

Na primjer, faze se ne moraju nužno doživjeti linearno. Možda nećete doživjeti faze točno ovim redom ili u točno tim oblicima. Možda čak doživite stanja koja nisu uopće u knjigama.

Kao što objašnjava David Kessler, koji je koautor nekoliko knjiga s Kübler-Rossom, faze tugovanja trebaju se koristiti samo kao okvir za razumijevanje vašeg procesa tuge. Svatko tuguje na svoj način i u svoje vrijeme. 

Vezana vijest

tuga
znanstveno dokazanoSlomljeno srce zaista ubija: kod osoba koje su izgubile partnera veći rizik od smrti

Sve je rečno, razumijevanje da postoje neke kolektivne istine o procesu tugovanja, može biti ohrabrujuće kada započnete svoje putovanje kroz tugu. Gubici, pogotovo traumatični, mogu biti teški za procesuiranje, pa saznanje da niste sami u svojim osjećajima mogu vam pružiti dodatnu utjehu.

Faze žalovanja:

1. Poricanje

Poricanje se obično doživljava na početku procesa tugovanja. Međutim, može se doživjeti i kasnije. Poricanje je obrambeni mehanizam, onaj koji naš štiti tijekom našeg krhkog stanja. 

Na svoj način, poricanje vam pomaže da preživite gubitak. Iako ne želite zauvijek ostati u ovaj fazi, postoji određena milost koja vam je dana poricanjem - malo više vremena da izdržite najintenzivnije osjećaje dok se ne počnete oporavljati od šoka gubitka.

2. Ljutnja

Mnogi od nas nerado osjećaju ljutnju, ali ona je normalan i nužan dio tugovanja. Naš bijes može biti usmjeren na gotovo bilo koga tko je umiješan u smrt naše voljene osobe: liječnike za koje mislimo da nisu napravili dovoljno, članove obitelji za koje mislimo da ne poštuju ili prijatelje koji nisu bili uz nas.

Možda čak osjećamo ljutnju prema voljenoj osobi zbog toga što nas je napustila ili smo ljuti na sebe jer ju nismo spasili. Zapamtite da dio tog gnjeva proizlazi iz duboke ljubavi i drugih snažnih emocija koje ste osjećali prema osobi koju ste izgubili, a kroz ovu fazu proći ćete u pravo vrijeme.

3. Pregovaranje

Ako je voljena osoba bila bolesna prije smrti, možda ste imali period za pregovaranje kad ste saznali za dijagnozu ili gledali kako se stanje pogoršava. "Molim te, uzmi me umjesto njega", možda ste i to pomislili. Ili ste se molili za više vremena.

Ovakav način razmišljanja često se nastavlja i nakon gubitka. Možda u mislima ponovno prolazite kroz smrt voljene osobe i pitate se jeste li nešto mogli napraviti drugačije ili spriječiti neizbježno. Pregovaranje ide uz krivnju i može biti najteži dio tugovanja za mnoge od nas. Ako se nalazite u ovom dijelu procesa tugovanja, pokušajte biti nježni prema sebi. Niste krivi za smrt voljene osobe. 

Vezana vijest

Sretan par
Brak = duži život?Brak zaista utječe na srce, a najgore prolaze udovice

4. Depresija

Depresija je faza koji mnogi od nas najbolje prepoznaju kada su suočeni s gubitkom voljene osobe. No koliko god bila bolna ova faza, to je pokazatelj da doživljavate svoj gubitak u sadašnjosti i to potpunije nego što ste činili u prethodnim fazama žalovanja. 

Iako nitko ne želi dugo ostati u ovoj fazi, ako ste u stanju osjetiti svoju tugu, znači da ste počeli proces prihvaćanja gubitka. Više ne poričete, pogađate se s njom i više niste zaglavljeni u svojoj ljutnji.

Dopustite sebi da osjetite svoju tugu zbog gubitka koliko god možete. Važno je ne pokušavati pobjeći od tog osjećaja, to prirodni i normalan dio procesa.

5. Prihvaćanje

Nažalost, prihvaćanje je stanje u koje neki ljudi nikada ne dođu, pogotovo ako sebi ne dopuste da iskuse sve druge emocije koje su trebali proći. Mogu proći godine prije nego dođete do mjesta prihvaćanja smrti sobe koju volite. Prihvaćanje nečije smrti ne znači da to opravdavate ili da je to u redu. Smrt pihvaćate kao stvarnost i znate da to ne može promijeniti.

Nikada nećete zaboraviti osobu koju ste izgubili i vaša će tuga uvijek biti tu, ali ste naučili prilagoditi se, rasti i pronašli ste način da živite bez nje.

Nemojte tugovati sami

Razumijevanje faza žalovanja nakon gubitka može biti oslobađajuće za mnoge ljude jer ima daje putokaz za razumijevanje bezbrojnih intenzivnih i kompliciranih emocija koje doživljavaju.

Međutim, nitko ne može sam proći kroz proces tugovanja. Mi smo stvoreni kao društvena bića, prijatelji i obitelj nas podržavaju dok prolazimo kroz teške faze. Mnogima od nas je potrebna profesionalna pomoć terapeuta dok prolazimo kroz teška iskustva.

Najvažnije od svega, bez obzira u kojoj ste fazi žalovanja i što god doživljavali, vaši osjećaji su valjani i razumljivi. Uzmite si vrijeme za kretanje kroz njih i zapamtite da je najbolje način iscjeljenja da sebi dopustite osjećaje što je moguće potpunije, bez prosuđivanja i s ljubavlju.

Pročitajte još:

Čitaj, prati i komentiraj naše priče i na našoj Facebook stranici Život i stil!

Reci što misliš!