Zdravlje / Prehrana
Nutricionistica nam je objasnila što je detoks i koje biljke 'voli' jetra
www.profimedia.hr

Razgovarali smo s Karmen Matković Melki o proljetnom detoksu, ali i na što trebamo paziti tijekom tog procesa

Danas je moderno raditi "detoks", to je riječ koja se posljednjih godina često čuje, pogotovo kada se mijenjaju godišnja doba. Kako je došlo vrijeme proljeća i opet je vrijeme za detoks, odlučili smo razgovarati sa stručnjakinjom i provjeriti što je to, kako djeluje na zdravlje i koje namirnice koristiti. Nutricionistkinja Karmen Matković Melki odgovorila nam je na ova važna pitanja. 

Vezana vijest

masno i zdravo?Nutricionistkinja Matković Melki: 'Kolesterol više nije negativac u prehrani'

"Detoks je 'moderan' pojam za tzv. 'čišćenje' organizma od otpadnih produkata metabolizma. Često se taj pojam koristi u svrhe naglašavanja provođenja određenih prehrambenih režima koji nerijetko uključuju restrikcijsku prehranu, unos tekućne u obliku vode, čajeva, zelenih kašastih sokova te eventualnu suplementaciju mikronutrijentima kao i korištenje biljnih preparata za ubrzavanje probave, rad jetre i bubrega itd.", objasnila je Matković Melki iz Definicije hrane.

Za detoksikaciju organizma vrlo je važno da se pravilno isplanira i svakako informira. "Usmjeravanje na zdravije životne odluke, dugoročne promjene u koje možemo ubaciti i rituale sezonskog prehrambenog revidiranja prehrane, povremenog posta, unosa dodatne tekućine i sl. mogu biti metode 'pokretanja metabolizma' nakon duge zime, ali svakako se ne bi trebale provoditi stihijski, bez pripreme i informiranja i bez savjeta sa stručnom osobom", kaže dalje.

Kombinacija prehrane i drugih metoda

Opcije su različite, ali cijelom detoksu treba pristupati individualno. "Opcije mogu biti brojne, od rigoroznih iscrpljujućih dijeta koje mogu donijeti više štete nego koristi do jednostavnih kura suplementacije i unosa tekućine, preko posta ili pak kombinacije neprehrambenih metoda (masaže, saune i sl.)", objašnjava.

"Detoks, ukoliko smo zdravi pojedinci, obavljaju naši bubrezi i jetra svaki dan i prema tome nema straha i brige oko zadržavanja 'štetnih' tvari u organizmu no ukoliko želimo pospiješiti njihov rad moramo biti svjesni da nema formule koja je univerzalna. Nutricionistički pristupamo individualno u savjetovanju svakog našeg pacijeta kako za promjenu prehrambenih navika koje će biti u službi zdravlja tako i za dodatne metode koje bi pospješile rad našeg prirodnog 'detoks sustava' - jetre i bubrega i naravno naše probave", dodaje. 

Koje namirnice nam mogu pomoć?

"Brojne namirnice mogu pomoći, poput svih onih koje su bogate nutrijentima, odnosno vitaminima i mineralnim tvarima te brojnim fitonutrijentima koji pospješuju probavu te ubrzavaju cirkulaciju i naravno pomažu radu jetre i bubrega: odabir su namirnice  bogate vitaminom C, vitaminima B kompleksa, vitaminom E i omega-3 masnim kiselinama", kaže te navodi namirnice koje su dobre za čišćenje tijela. 

Prehrana se treba sastojati od:

  • svježeg voća poput jabuka, citrusa
  • gorkog povrća poput artičoka, šparoga, cikorije, radiča, komorača
  • izvora bjelančevina poput leće, plave ribe, probiotskih jogurta
  • maslinovo ulje, laneno ulje, bučino ulje
  • cjelovitih žitarica

"Jetra 'voli gorke biljke' koje joj olakšavaju metaboliziranje hranjivih tvari, posebice masti i imaju blagotvoran učinak na stanice, stoga je poželjno u prehranu ubaciti i biljne čajeve poput koprive, maslačka, čička te protuupalne i antivirusne začine poput češnjaka, ružmarina, mentu, klinčić, kurkumu", te dodala. "Ako je potrebno, mogu se uvesti i dodaci prehrani koji pomažu obnovi i radu jetrenih stanica: sikavica, alfa lipoićna kiselina i niz drugih preparata koji se individualno pripisuju, ovisno o zdravstvenom stanju jetre", kaž. 

Detoksikacija može trajati od nekoliko dana do nekoliko tjedana i biti sezonalna, ali može uključiti i dugoročne promjene životnih u prehrambenih navika. Bez obzira na dobre stvari koje detoks čini našem tijelu, ne treba ga svatko činiti. "Detoks' se ne preporuča djeci,  trudnicama i dojiljama. Kroničnim bolesnicima i starijim osobama takav se režim ne preporučuje bez savjeta stručne osobe (liječnika i nutricioniste), dalje objašnjava.

Nakon zime trebalo razmisliti o prehrani 

"Potrebno se orijentirati na cjelovitu hranu, minimalno prerađenu, najbolje mediteranski stil prehrane te se odmaknbuti što je više moguće od tzv. stila zapadnjačke prehrane koje obiluje zasićenim mastima, jednostavnim ugljikohidratima i sadrži brojne tvari koje opterećuju naš organizam i usporavaju metabolizam te potiču upalne procese", objasnila je Matković Melki. 

"U prehrani je potrebno izbjegavati sve što dodatno opterećuje rad jetre: alkohol, proizvode od bijelog brašna, masnije grickalice, gotove umake, mesne koncentrate, vrhnja, masne sireve, gazirane napitke i slično", rekla nam je na kraju nutricionistkinja. 

Pročitaje još:

 Čitaj, prati i komentiraj naše priče i na našoj Facebook stranici Život i stil!

Reci što misliš!