Zdravlje / Prehrana
Biljna ulja su bolja za smanjenje 'lošeg' kolesterola od maslinovog ulja?
Thinkstock

Analiza podataka iz desetka studija otkriva da zamjena zasićenih masnoća u prehrani s nezasićenima smanjuje LDL, lipoprotein male gustoće

 

Dr. Lukas Schwingshackl - iz njemačkog Instituta za ljudsku prehranu Potsdam-Rehbruecke - vodio je novu studiju. Ova je studija prva koja je provela analizu koja omogućuje utjecaj nekoliko ulja i krutih masnoća na lipide u krvi .

Mnogi su uspoređivali učinak zamjene hrane bogate zasićenim masnim tvarima, kao što su maslac ili svinjska mast, s bogatim nezasićenim masnim kiselinama, kao što su maslinovo ulje i suncokret. Međutim, dokazi otežavaju otkrivanje od kojih biljnih derivata imamo najveću korist.

U tu svrhu, dr. Schwingshackl i tim koristili su statističku tehniku nazvanu mrežna meta-analiza koja se dobiva na terenu u zdravstvenom istraživanju kao način prikupljanja dokaza iz ogromnih količina podataka pomoću "izravnih i neizravnih usporedbi".

(FOTO: Thinkstock)

Koristili su mrežnu meta-analizu kako bi pronašli odgovore koji bi se inače mogli rješavati samo u "ogromnim studijama" koje uspoređuju učinak mnogih različitih intervencija na jedan rezultat. "Ljepota ove metode", objašnjava dr. Schwingshackl, "jest da možete usporediti mnogo različitih intervencija istodobno."

Krajnji rezultat, dodao je , jest da "možete reći" koje je ulje najbolja za "specifični ishod". Metoda, na primjer, omogućuje usporedbu maslaca s suncokretovim uljem, što se neizravno može zaključiti analizom rezultata dvaju ispitivanja: one koja je izravno testirala maslac protiv maslinovog ulja, a drugi koji je izravno ispitivao suncokret protiv maslinovog ulja. Novo otkriće objavljeno je u časopisu Journal of Lipid Research.

Istraživači su objasnili da je dislipidemija ili abnormalna razina lipida u krvi, poput kolesterola, glavni kardiovaskularni faktor rizika koji ljudi mogu promijenjati. Njihovi rezultati ukazuju na to da zamjena zasićenih masnih kiselina s mono ili polinezasićenim masnim kiselinama smanjuje kolesterol lipoproteina niske gustoće (LDL), "lošu vrstu", što je "jak faktor rizika" za kardiovaskularne bolesti.

Njihova analiza uspoređivala je učinak 13 ulja i čvrstih masti: šafranovo ulje, suncokretovo ulje, ulje repice, laneno ulje, maslinovo ulje, ulje industrijske konoplje, kukuruzno ulje, kokosovo ulje, palmino ulje, sojino ulje, maslac, goveđu i svinjsku mast.

Biljna ulja pokazala su se najboljima

Biljna ulja koje se dobivaju iz sjemena neke biljke bila su najbolja - većina   biljnih ulja su sjemenska ulja.

Dr. Schwingshackl izvjestio je da su "najbolji izvođači" bili ulje šafranike, suncokretovo ulje, ulje repice i laneno ulje. Nasuprot tome, "čvrste masti poput maslaca i svinjske masti bili su najgori izbor za LDL", dodaje.

On i njegovi kolege ističu da njihov pristup ima ograničenja, a to treba imati na umu pri tumačenju rezultata - oni su se usredotočili na razinu lipida, a ne na ishode bolesti.

Pročitajte još:

Čitaj, prati i komentiraj naše priče i na našoj Facebook stranici Život i stil!

Reci što misliš!