Savjeti stručnjaka
Što dijete treba znati pred polazak u školu?
www.profimedia.hr

Logopedinja Nataša Šunić Vargec objašnjava što sve dijete treba znati i koje vještine su važne za početak školovanja

Mnogi roditelji su često u dilemi pred školu i postavljaju vječno pitanje. Što moje dijete treba znati pred polazak u školu? Da vam olakšamo, iznosimo vam važne činjenice, što je potrebno da vaše dijete zna prije nego što krene u školu.

Dijete treba čisto izgovarati sve glasove, jer u protivnom ako dijete radi kakve supstitucije (zamjene), omisije (ispuštanja) ili distorzije (iskrivljenja) u izgovaranju, tada može krivo čitati i pisati riječi. Kako izgovara tako i napiše riječ krivo. Kao na primjer možemo navesti: "Mama, današ šam biwa š vuticem u palku i igali šmo še", ako vaše dijete tako izgovara riječi, tada će tako pisati riječi, što znači - krivo napisanu riječ.

Što se tiče daljnje pripreme za školu, dijete treba imati dobro razvijenu glasovnu i slogovnu analizu i sintezu, što znači da kada postavimo djetetu da spoji glasove/slova "P" "I" "L" "E" u riječ - treba spojiti i znati da je to riječ "PILE" ili pitati dijete kako bi napisalo riječ "KOKA", gdje dijete tada treba raščlaniti riječ na glasove.

Poželjno bi bilo dobro znati spojiti i raščlaniti riječ koja u sebi ima suglasničku skupinu npr. "STOL", "VRATA", "PRST". Ako dijete nema razvijen fonematski sluh (ima poteškoće zahvaćanja glasova unutar riječi) , te još ima i jezičnu slabost (agramatičan govor, krnje rečenice, siromašniji vokabular), tada je zasigurno da će imati poteškoća sa glasovnom i slogovnom analizom i sintezom, što može dovesti do poteškoća sa vještinama čitanja i pisanja ili kasnije do disleksije i disgrafije.

Vezana vijest

dijete
savjet stručnjakaSredina koja više komunicira s djetetom djeluje stimulativno na govorni razvoj

Dalje treba dobro procijeniti razvoj same grafomotorike (kako dijete drži olovku), te da li je grafomotorno spremno za školu. To uključuje (precrtavanje zadanih likova, pravilan slijed potezanja crte.)

Kod djeteta je potrebna i određena intelektualna razvijenost, gdje se podrazumijeva određena razina svih psihičkih funkcija koje sudjeluju u spoznavanju vanjskog svijeta (razvijenost percepcije, pamćenja, mišljenja i opće inteligencije.)

Treba li dijete treba znati pisati i prepoznavati slova?

Iako djeca čitanje i pisanje usvajaju po polasku u školu, u predškolskom periodu se razvijaju neke vještine koje utječu na taj proces:

  • Slušna percepcija (“čuti” glas i znati pokazati slovo)
  • Vizualna percepcija (“prepoznati” slovo i imenovati glas)
  • Vizualna i slušno-govorna memorija
  • Sukcesivne funkcije (praćenje slijeda u vremenu i prostoru)
  • Vizualno-motorna i slušno - motorna koordinacija
  • Prostorna orijentacija
  • Grafomotorika
  • Jezična kompetencija

Upravo zbog auditivne (slušne) i vizualne percepcije, dijete bi trebalo znati prepoznati, pokazati i imenovati glasove i slova, te ih i grafomotorno znati realizirati, tj. napisati. 

Istovremeno se s razvojem percepcije zapaža i daljnji razvoj pamćenja. Osim spontanog pamćenja, moguće je uspješno namjerno pamćenje. Postoji tendencija svrstavanja elemenata po sadržaju, logički, što omogućuje veći opseg pamćenja.

U području mišljenja javljaju se složenija uopčavanja i nastavlja se proces sistematizacije usvojenih pojmova. Dijete te dobi može uspoređivati predmete i pojave, raditi jednostavna uopćavanja, ne samo na konkretnom predmetu, već i na skupinama sličnih predmeta. Vrlo je važno da dijete vlada procesima sinteze, apstrakcije i generalizacije jer su to sve osnove za učenje.

(Foto: Pixabay)

Osim navedenih komponenata intelektualne razvijenosti, vrlo je važno da dijete posjeduje pažnju, i to hotimičnu pažnju, koja kod malog učenika početnika varira od deset do petnaest minuta na jednom predmetu. Ta pažnja je rezultat vježbe u predškolsko doba i preduvjet za praćenje nastave i sudjelovanje u njoj.

Vrlo je važno da dijete poznaje svoju okolinu kako bi pojmovi o njoj bili točniji i jasniji. Djeca koja neposredno pred školu poznaju prostorne i vremenske odnose, zatim pojmove koji omogućuju uspoređivanje kvantiteta kao i poznavanje brojeva, brže i lakše savladavaju početnu nastavu.

Mr. sc. Nataša Šunić Vargec, Logopedska ordinacija "LOGOPED"
Terapija glasa i govora, Belostenčeva 3, Zagreb
Tel.: 01/ 46 66 222, mob.: 091/ 321 9777, e-mail: logoped9@gmail.com
Potpredsjednica za projekte u Preventivno edukacijsko-rehabilitacijskom centru za očuvanje i promicanje zdravlja NEOLA

 

Pročitajte još: 

 Čitaj, prati i komentiraj naše priče i na našoj Facebook stranici Život i stil!

Reci što misliš!