Misli zeleno
Rinfuze: prakse vani i kod nas
Thinkstock

Recikliranje plastike nas svake godine košta milijune kuna. Vrijeme je da smanjimo količinu plastike i počnemo kupovati u rinfuzi!

Ambalaža je norma u maloprodaji. Gotovo svaki proizvod ili namirnica dolaze zamotani u plastiku ili papir. Sve, od higijenskih potrepština do hrane, se pakira u lijepo dizajnirane ambalaže koje se jednom koriste i završe u smeću. Nemoguće je da sav taj materijal završi u reciklaži. Kako onda da smanjimo količinu otpadne ambalaže? Zero waste pokret ima zanimljiv koncept koji može pomoći u ublažavanju gorućeg problema otpada. Što ako uzmemo ideju kupovanja u rinfuzi i primijenimo je na sve proizvode?

Kupovanje u rinfuzi nije nova ideja, ali je posljednjih godina hit. Svakim danom se otvara sve više zero waste trgovina u kojima možete kupiti apsolutno sve u rinfuzi. Čak možete donijeti i svoju ambalažu za punjenje kako bi smanjili otpadne materijale. Razlog naglog booma ovakvih trgovina je rast ekološke svijesti i shvaćanje da recikliranje nije najbolje rješenje za rastuće probleme s otpadom. Umjesto da postanemo „zeleni“ tek nakon konzumacije, rinfuze interveniraju već u procesu nabave kako bi se zaustavio problem otpadne ambalaže.

Na zapadu su trgovine s proizvodima u rinfuzi česta pojava, tako da se mogu naći u svim velikim metropolama, od New Yorka do Beča. Osim hrane, u rinfuzi se prodaju i deterdženti, sapuni, šamponi… Zbog lakšeg snalaženja, napravljena je i aplikacija Bulk preko koje možete pronaći najbližu trgovinu u kojoj se kupuje u rinfuzi, ali možete i sami ažurirati popis i dodati nove trgovine te podijeliti s prijateljima lokacije.

Skeptici su u početku smatrali ovaj pokušaj promjene promašenim. Mislili su da je kupovanje u rinfuzi prevelika gnjavaža. Koncept je ostvariv ako je riječ o hrani (mahunarke, čaj, orašasti plodovi), ali ne i kad pričamo o higijenskim potrepštinama. Smatrali su da je kupovanje deterdženta u rinfuzi previše neuredan posao i da nikad neće zaživjeti. Srećom, bili su u krivu. Refill trgovine se otvaraju diljem svijeta i nude sve, od začina, kave i maslinovog ulja do šampona. Čak su i veliki trgovački centri prihvatili ovu ideju i dio svoje ponude nude u rinfuzama.

Velika prednost rinfuze je što stvara manje otpadne ambalaže, ili je ne stvara uopće ako kupac donese svoju. Također, kupac sam odredi količinu pa se baca manje hrane.

Kako Hrvatska stoji po ovom pitanju? Posljednjih nekoliko godina i u Hrvatskoj vidimo pozitivne pomake u promijeni svijesti ljudi o otpadu. Tako je u Zagrebu otvorena trgovina Špeceraj, zero waste trgovina čija je misija smanjiti zagađenje okoliša. Prodaju većinom proizvode u rinfuzi, a kupcima daju mogućnost donošenja vlastite ambalaže.

Food outlet Žabac od nedavno ima opciju kupovanja deterdženta u rinfuzi. Kupci mogu donijeti vlastitu bocu i uzeti količinu koja im je potrebna.

Popularni su i mljekomati na kojima se mlijeko prodaje u rinfuzi. Lokacije za Zagreb pogledajte OVDJE.

Uobičajene su i trgovine koje nude prodaju začina i čajeva u rinfuzama, a u Lush trgovinama možete nabaviti kozmetiku bez ambalaže.

Na tržnicama je rinfuza uobičajena stvar i moguće je donijeti svoje posude, ali većina ljudi to ne radi.

Za više Zero waste trgovina, pogledajte popis na linku.

Imate li vi u svojoj blizini sličnu trgovinu? Ostavite nam svoja iskustva u komentarima.

Sadržaj je napravljen u suradnji s INA-om.

Reci što misliš!